fredag 19 april 2013

Semester i Hong Kong: Dag 1, redan hänt nåt som tåls att återberätta flera år fram

00.54

Ja det är sent, brukar inte ligga uppe så här sent men å andra sidan så är mitt dygnsrytm fortfarande ställd på Sverige.

Vi landade kl14.30 utan problem. Farsan kom och plockade upp oss. Jag var väldigt mån om att sova och dricka vatten ordentligt på flyget medan Emil och Rasmus söp på med öl och sprit.
Väl framme på hotellet tog vi alla varsin välförtjänt dusch innan vi drog ut för att hitta käk, det blev en snabb visit hos Yoshinoya med nudlar och gyoza. Sen blev det att handla massa öl, sprit och vin på Seven eleven för att vi inte hittade en vanlig matbutik. Vi gick tillbaka till hotellet ganska snart och medan killarna skulle börja dricka så bestämde jag mig för att ta en titt på kvarteret där vi bor (finns en marknad, barer, massa matstånd och restauranger). Jag är inte här för att supa, utan mer för att shoppa och äta massa god mat samt träffa min släkt. Så jag åkte över till mormor.

Har haft problem med att få min iPhone att funka, insåg att den är ju operatörslåst till Telenor så jag kunde inte alls använda nanokortet jag köpte ..... MEN! Briljant som jag är så frågade jag mormor ifall hon hade en gammal skitig telefon som jag kunde använda här. Nu har jag en antik Sony Ericsson som jag ringer med, och min iPhone 5 som jag surfar wifi med. Känner verkligen hur det gamla möter det nya. Att smsa på det gamla viset utan autocorrect är en konst, har saknat det.

Jag hittade inte till minibuss stationen som skulle ta mig till mormor, så det blev taxi. Kommer nog åka en hel del tror jag innan vi fixar oss var sitt octopuscard (deras motsvarighet för Access). Drog därifrån efter en halvtimme, köpte ett gammalt simkort och passade på att strosa runt i Mongkok helt själv. Inget är nytt men allt är nytt på samma gång.. Gick förut Hui Lau Shan och tänkte på Jeanette. Gick förbi SaSa och handlade massa hudvårdsprodukter bara för att det är S billigt, nu sitter jag med en ansiktsmask.

Så till det roliga!! Jag lämnade killarna ensamma i MAX 1,5h, och de var båda shitfaced när jag kom hem. Alla öl var slut, spriten med och de hade precis öppnat vinflaskan. Så jag övertalade killarna att vi skulle gå ner och äta äkta kinesisk mat runt hörnet. Blev massa klassiker. Vi kom hem, killarna lägger sig på sängarna och ska kolla på Games of thrones medan jag går in och ska tvätta av mig lite. Borta i Max 15 min och båda två har somnat in. Så what The fuck, jag fortsätter med mina rutiner och funderar över vad jag vill göra imorn. Försöker väcka Emil för att be honom ta ut sina linser, men han vaknar inte trots att jag skakar honom ganska rejält. Rasmus snarkar högt och jobbigt. Jag får äntligen liv i Emil, säger åt honom att han ska ta ut linserna medan han ger mig order på att sätta lock över stearinljusen! Vilka jävla stearinljus? Sen ska han ju gå och kissa ute o hallen också för att han är så jävla kissnödig. Försöker förklara för honom att han går fel, men uppenbarligen går han i sömnen. Han går ut och rycker i grannens dörr, jag hör hur hon skriker "VAD VILL DU?" från andra sidan. Jag fick verkligen rycka åt Emils arm med båda mina skithårt för att få honom att släppa handtaget till stackarns rum...men tror ni inte att vår dörr går igen då. "Fuck! Jag har ju nyckeln där inne och Rasmus är ju däckan!! Han kommer inte höra om jag knackar". Som tur så frågade jag Emil om han hade rumsnyckeln på sig vilket han hade. Så vi kom in igen, han uppenbarligen irriterad på mig för att jag inte "lät honom kissa ute i hallen". Fick leda honom in i toan och hoppas på att han inte kissar i handfatet...... Jag står utanför och väntar, han kommer ut vaken. Jag fick trippelkolla med honom ifall han var vaken, för nu bad han om förlåtelse...stökig kille.

Så Rasmus. Han däcka hårt på sängen med alla kläder på. Jag tog våra överkast och la dem över honom så han inte skulle frysa. En bit in i det här inlägget vänder han på sig och börjar göra konstiga ljud. Jag frågar "Rasmus ska du kräkas?", han säger nej. Han ville inte heller gå på toa. Han ville inte heller att jag skulle hämta papperskorgen ifall han behöver kräkas. Jag gör det såklart ändå. Han reste sig så småningom och gick in i toan och gjorde vad vet jag..ska in där sen. Jag hann ivf bädda till hans säng så nu har han ett täcke över sig.

Vi är tre som reser, och jag tror att jag kommer få agera surkärrigen och ordningsvakt åt båda. Hittills har jag redan varit tolk. Alla tre kan inte balla ur samtidigt i en storstad som denna, så jag som har mest connections här får vara den ansvarsfulla.
De kommer få en saftig faktura av mig när vi är hemma igen.

Nu tänkte jag gå in i toan och tvätta bort ansiktsmasken. Hoppas Rasmus inte gjort nåt äckligt där inne....


Bilder på resan kommer senare!!
Hr redan hunnit shoppa lite :D imorn ska jag träffa mina mostrar på ännu mera shopping!!!!! YEY!

Puss och kram

1 kommentar: