måndag 22 april 2013

Camino Mandarin Oriental Excelsior, Hong Kong

Vi hade sen ett tag tillbaka bokat bord på en välkänd restaurang i Hong Kong, Camino på Mandarin Oriental Excelsior som ligger i Causeway Bay.

Vi alla hade styrt upp oss. Jag hade min Acne klänning med nya accessoarer till, Raz hade köpt ny skjorta, Emil hade J Lindberg kavaj och Eton skjorta med Paul Smith machettknappar. Vi försökte ta taxi fr hotellet med det var ju rusningstid, så alla taxi var upptagna. Dessutom vill inte alla taxi ta västerländska körningar heller. Vi fick springa lite längst med Nathan Road, vi har ju redan sent ute. Tills slut fick vi tag på en taxi men snibben visste inte vart Mandarin Oriental låg. Det här skulle aldrig hända i Sthlm eller med Top cab. Men så här funkar det i HK. HK är uppdelad i två delar, ena heter Kowloon och den andra Hong Kong Island. Det finns ca 11 000 taxibilar som kör runt i HK Island och Kowloon tillsammans. Som taxichaufförer så brukar man antingen välja att bara köra Kowloon eller Hk Island. Alltså kan chaufförerna sällan båda sidorna. Nu bodde vi i Kowloonsidan så chaufförens bästa lösning var att han skulle stanna precis innan undervattenstunneln så vi kan byta bil till nån som kan andra sidan. Said and done, det gick skitbra.

Hittills har åkt jättemycket taxi. För killarna tycker att det är så gott som gratis här borta. Det var inte förrän igår som vi skaffade oss Octpuscards.

Mandarin oriental Excelsior hade definitivt inte lika spektakulär entré som den i Kuala lumpur. Inte heller hade de folk som öppnade dörrarna eller tryckte ned hissarna åt folk. Men å andra sidan är det nog dyrare att anställa folk i HK. Hovmästaren visste direkt att vi var sällskapet Larsson när vi kom. Restaurangen var ganska osexig, inte så lyxig eller stort och luftigt som jag hade tänkt mig. Servicen var bra, jag som är helt beroende av Wifi här för att kunna uppdatera FB, instagramma och blogga bad om wifi, det kostade 60kr extra.
Vi drack champagne Bilecarte (stavning?) till fördrink, rött vin till middag. Alla åt avsmakningsmenyn. Jag och Emil tog in anklevern till förrätt, sen tog jag risotto som hade färgats med bläck och hummer till medan killarna tog striploins.

Jag blev ganska besviken av maten. Det var gott men inte Wow-gott som jag hade förväntat mig. Man kan ju tycka att det ska vara lite bättre standard när vi betala 1500kr var för middagen. Men nej. Kanske beror det på att vi är i Kina, västerländsk mat är bara inte lika bra. I Sverige är ju kinamaten knappast nämnvärt bra den heller ....

Efteråt tog vi taxi till östermalmskvarteret Lan Kwai Fong där alla vita flockas för att få supa till sig. Priserna är för dyrt och drinkarna suger. Men vi gick till en vinbar och drack bra vin istället.
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar