lördag 27 april 2013

Hong Kong dag 6: uppsöka vård i Hong Kong

Jag blev aldrig bättre i magen så jag gav upp och besökte en läkare. Här i HK finns det små kliniker överallt som tar emot de flesta. Skriver "de flesta" för att jag aldrig haft problem, kan vara för att jag ser kinesisk ut, kan prata och besöker oftast privata kliniker. Priserna på privata kliniker varierar stort, så om det inte är något "akut" och man har tid, så kan man självklart gå runt till flera och jämföra priser.

Den här gången betalade jag 375hkd, vilket blir ca 350kr. Då är medicinen inkluderad i priset. Besöker man klinikerna tidigt på morgonen kan man nog vänta sig kö, men på eftermiddagen är det oftast mindre folk.

Fick ett tips av pappa att gå förbi Watsons som har apotekare. De brukar vara ganska bra på att rekommendera västerländska mediciner men den här gången sa de åt mig att besöka läkare eftersom jag varit sjuk i så många dagar. För hongkongneser är det snabba puckar som gäller. Vila hemma och låta kroppen ta hand om infektioner är inget de slösar tid på, till skillnad från oss svenskar.

Mitt inlägg är ganska tråkigt och informativt för att ifall någon utomstående råkar googla "vård i HK" och hamna här så vill jag ivf dela med mig av lite nyttig info. Inte alltid man som turist vet vad för alternativ man har.

Men till folk som känner mig. Läkaren sa att jag kommer att bli bra inom 2 dagar, och mycket rätt blev jag det. Slutade vara krånglig i magen redan efter första dosen medicin. Fick dock så det räckte ett par dagar så jag sparar dem IFALL det händer samma sak igen :D
Nu mår jag prima!! Orkar shoppa, försöker äta lättare (inget friterat, minskar ner på fett generellt, surt eller starkt). Klassisk läkarordination.
Har varit "frisk" i kanske 2 dagar och redan ätit igen allt jag inte kunnat äta plus lite till. Saknar verkligen gymmet! Ber till fitnessguden att jag åtminstone går plus minus noll i vikt.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar