lördag 27 april 2013

Hong Kong dag 7 & 8: shenzhen

Vi hämtade ut våra visum i torsdags, 2 ggr o så får man stanna i 30 dagar om man vill varje gång.

Morbror Ping kom ju i fredags. Hans flyg hade blivit försenad, därför blev vår middag med mormor ganska sen. Emil hade gått och frågat hela dagen när Ping skulle komma (Emil gillar verkligen min morbror) som ett litet barn som väntar på jultomten. Så vi käkade middag nån gång vid 20, Shanghai mat blev det. Som vanligt beställde vi in Siu long bau, och nu blev till och med Rasmus riktigt frälst. Visserligen fick han redan smaka den innan vi åt på det här stället men de var inte lika bra.
Efter middagen övertalade morbror oss att åka över till shenzhen, vi gjorde ju ta visum för den anledningen so why not. En snabb visit till vårt hotell sen så tog vi en buss fr Mongkok som gick hela vägen över till shenzhen. Vi fick hoppa av en snabbis för att passera gränsen men det va inga problem.

Vi kom fram till vårt Spa nån gång vid tolv på natten och checkade in oss. Började med att duscha och basta (jag skippar alltid bastun för jag tycker att det är äckligt), sen raka vägen till de supersköna sofforna där vi fick fot-,vad- och lårmassage i 2 timmar. Beställde även fotfilning till oss alla. Två kineser var jobbade med våra ben, ena masserade medan den andra filade. Filade är nog fel ord, de skalade med en kniv som såg ut som något en hantverkare använder. Superduktiga och noggranna och resultatet blev 100ggr bättre än vad man själv eller någon salong i Sverige skulle göra. Mina vader var redan ganska trötta och ömma från flera dagars promenader så det var bara super att de blev ordentligt knådade. Det som gjorde ont var lårmassagen. Mina lår är ju vältränade, så det gjorde bara ännu mera ont när han knådade på mina muskler. Skönt, men ont.
Efter massagen passade jag på att göra en ordentlig rengöring i öronen och skalpmassage. Låter lite konstigt att låta nån annan pilla en i örat men de gör ett jobb tusen ggr bättre än vad man själv kan göra med tops hemma. Klockan hann bli halv tre på natten, vi åt lite nattamat och sen vidare till massagerummen där jag hade beställt ansiktsbehandling och helkroppsmassage till mig och Rasmus medan Emil fick kinesisk medicinsk massage och massage med aromaterapeutisk olja. Våra behandlingar tog 3 timmar så vi var väl klara runt 6 på morgonen.
Ansiktsbehandlingen va sådär, men massagen var himmelsk!!!!!!! Visste inte ens att jag hade beställt hot stone massage så jag blev så förvånad när min massörskas händer blev plötsligt jättevarma. Hon la också en påse med varma stenar på mina fötter, lår och axlar som värmde upp musklerna..så jävla skönt. Jag är helt såld på hot stone nu.

Vi sov över där, till 12 på dagen eller nåt. Sen duschade vi och gjorde oss i ordning innan vi åkte till den gamla gränsen Lo Wu där det finns en jättestor köpcentrum där man kan köpa allt från copy handbags till att sy upp kostymer. Killarna syr upp varsin kostym och massa skjortor för typ inga pengar. Jag ska sy upp 4 kjolar.

Vi spenderade alltså 1,5 dag där och fick faktiskt ganska mycket gjort. Souvenirer, kläder, mat men framförallt fick Rasmus prova på spaupplevelsen. He loved it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar