fredag 2 november 2012

Kokkeriet

21.55

Jag skriver detta inlägg efter ett långt rannsakan i mitt hjärta och jag tycker att de förtjänar det.

Så här lyder min sida av historiern.
För er som läst mitt förra och förrförra inlägg om min Köpenhamnsresa och Ida Davidsen vet redan att jag faktiskt är väldigt positiv till hela min upplevelse, men här kommer det däremot något tråkigt.

För er som tänker besöka Kokkeriet i Köpenhamn, gör det inte. Varför kanske ni undrar? För att alla inte är välkomna där.
Så här lyder historien. Emil och Mario hade med marginal mailat in till Kokkeriet och bokat bord för 4 vuxna att vi skulle komma och äta middag lördagen den 27 oktober. Vi kan ha meddelat att vi skulle ta med ett barn, eller inte. Men åtminstone när vi bad vårt hotell att bekräfta bokningen sa vi att vi var 4 vuxna och ett barn. Servitrisen som tog emot vår bekräftelse välkomnade oss med öppna armar.
När vi sen gick ut till stan för att shoppa och äta lunch får vi ett störande samtal av "the manager" av Kokkeriet, vi var nämligen inte välkomna något mer för att vi hade med oss ett spädbarn. Ja, andra gäster skulle störa sig på det så alla var dessvärre inte välkomna. Mario, Julias pappa då, reagerade starkt och drog upp exempel som att "vore transvestiter inte välkomna eller?". The manager tyckte att det var ett dåligt argument men i grund är det ett valid argument. Because, should any restaurant decline some customers because they're transgenders as well as they've brought children with them?? Hänger ni med vad jag menar (skriver denna inlägg väldigt berusad efter 3 delade flaskor vin samt Gammel dansk).
Jag, som trots trots allt inte är förälder till Julia, tyckte att det var otroligt orättvist. På en nivå kan jag fortfarande relatera till Kokkeriet. Som utan barn, och när jag betalar dyra slantar för att gå till en restaurang vill jag förmodligen inte bli störd av ett annat bord med barn. Men jag skulle ändå visa medmänsklighet och ödmjuka. Inte skulle jag be restaurangen slänga ut eller döma ut familjer med barn bara.

Så slutligen, besök inte Kokkeriet oavsett hur bra meny de har. För deras sätt att behandla gäster (alla ÄR inte välkomna) är inte värt det.
OM du är singel/sambo/gift/whatever utan barn och faktiskt uppskattar besök utan barn, skulle du uppskatta restaurangen om du skulle veta att du inte är välkommen när du en dag kommer med barn?

Just not worth it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar